Op de Penelopessos hebben we grootse plannen, maar vanwege de oplopende temperaturen en een zieke hond gaat het er toch net even wat anders uit zien…

Olympia Greece
Marcella Olympia Greece

26 mei – Olympia

Onderdompelen in de oudheid van Griekenland, dat deden we bij Olympia. Of Ancient Olympia zoals het overal genoemd wordt. Hier zijn in 776 voor Christus (!) voor het eerst de Olympische Spelen georganiseerd. Dit was eerst alleen met hardlopen, later kwamen er andere sporten bij.

De oude spelen werden in 394 na Christus stop gezet omdat het zou conflicteren met het christelijk geloof. Pas in 1896 zijn de huidige Olympische spelen ontstaan. De eerste moderne editie was in Athene en sindsdien zijn de spelen altijd op een andere locatie gehouden. Wel wordt de vlam van de Olympische spelen nog altijd ontstoken in Olympia en deze reist vervolgens naar de locatie, dit jaar Parijs.

Bros mocht niet mee naar binnen, dus om beurten namen we een kijkje bij de restanten van het ooit enorme complex. Je loopt tussen de muurtjes en pilaren en het stadion en probeert je een voorstelling te maken van hoe het ooit was. Ik vond dat best moeilijk. Oude beelden en voorwerpen kan je zien in het museum. Ook zie je hier een maquette van hoe het geweest moet zijn. Heel interessant!

Na ons bezoek werden we verrast met een enorme hoosbui. Snel liepen we naar de camper omdat we het dakluik open hebben laten staan. Dat werd dweilen, maar gelukkig is er geen schade.

Voidokilias Greece
Pet doctor Messini Greece

27 – 30 – Navarino & Voidokilias & Bros ziek

Eigenlijk zijn we onderweg naar het zuiden om het kasteel bij Methoni te bewonderen, maar we wijzigden onze plannen en bleven 4 nachten bij Camping Navarino Beach. Op onze eerste volle dag wandelden we naar Navarino Fortress waar we een geweldig uitzicht kregen op de kasteelruïne en de kustlijn. Vooral Voidokilias trekt de aandacht met de bijzondere ronde vorm. Het is warm en dus fietsen we naar het dorpje om weer flink te hydrateren.

De volgende dag komen we uit een doorwaakte nacht omdat Bros diarree heeft en we er meerdere keren uit moeten. We beseffen we dat we ons al te lang zorgen maken om Bros en regelen een afspraak bij de dierenarts. Mevrouw at wisselend niet of wel, dronk soms weinig (terwijl het 28 graden is…) en ze had af en toe last van diarree. Voor de dierenarts was het al snel duidelijk: ze heeft een darminfectie. Hij gaf Bros een antibiotica injectie en we kregen een pillenkuur mee. Ook gaf hij haar een injectie om haar darmen te ondersteunen en we kochten speciaal voer. Duur is het niet, in totaal zo’n 70 euro.

We besloten nog een dag langer te blijven om bij te komen. Voor Bros, maar ook voor onszelf omdat de schrik er nogal in zat. Als je zover van huis bent voel je je toch extra kwetsbaar als er iemand ziek wordt…

Methoni castle Greece
Koroni Greece

31 mei – 2 juni – Methoni & Koroni

Op 31 mei rijden we weer verder en bereiken dit keer wel het kasteel van Methoni. Bros knapt iets op en blijft lekker op het terras slapen terwijl wij om en om het kasteel bewonderen. Het kasteel van Methoni is een enorm Venetiaans complex uit 1209. Het terrein heeft allerlei bijzondere vormen, van een gebouw met rondingen op het dak, een recht torentje met bogen tot een simpele kerk en een piramide. Achterin het terrein loop je via een smalle oversteek naar het eilandje Mpourtzi met het kasteeltje. Vanaf een ander deel heb je een geweldig uitzicht over het gehele complex en het dorp. Een kers op de taart, zo’n gave overview!

Vervolgens reden we naar het stadje Koroni, onze zuidelijkste bestemming van deze lange reis, 3.000 kilometer van huis. Hoewel er in het knusse stadje en de omgeving niet veel te zien is blijven we toch 3 nachten op deze camping. Bros slaapt veel en ook wij hebben wat meer tijd nodig om bij te komen. En dus deden we elke dag een rondje in het stadje, aten langs de boulevard (falafel & shoarma!) doet Jan een klusje, lazen we en deden een spelletje.

Ook bekijken we onze plannen nog eens kritisch. Hoewel we nog erg veel mooie plekken op de Penelopessos willen bezoeken, zien we dat het echt te warm begint te worden. Mooie stadjes en natuur bewonderen met 35 graden of zelfs 38 heeft niet onze voorkeur. Ook koelt het amper af in de nacht en slapen met 28 graden is heel pittig. De één na de andere wishlist-locatie blijkt te warm en dan zit er maar 1 ding op: op naar het noorden! We vinden Griekenland zó leuk dat we er graag nog eens gaan rondreizen, dus dan hebben we nog mooi wat op de wishlist staan!

Chalkoutsi Greece
Camping Sylvia Greece

3 – 5 juni – 700 kilometer naar het noorden

Via het kanaal van Korinthe rijden we de Penelopessos af. Hét pareltje uit 1893 verkortte de handelsroute met zo’n 350 kilometer. Het kanaal is 6 kilometer lang, 23 meter breed en 8 meter diep. Leuk om even kort te kijken, meer niet. Na een rit van zo’n 4 uur zijn we Athene voorbij als we het voor gezien houden. We vinden een fijne wildkampeerplek bij het strand van Chalkoutsi en chillen de rest van de dag.

Na nog een rijdag van ruim 4 uur komen we aan vlakbij Olympus National Park. We vinden een plekje onder de bomen bij een camping met het liefst personeel tot nu toe. Na dik 700 kilometer pakken we een dag rust voor we verder de natuur in trekken. Alhoewel we besluiten om 3 wassen te doen én een grote schoonmaak te doen in de camper. Tsja, dat moet af en toe ook gebeuren!

Met Bros gaat het intussen een stuk beter. De kuur slaat goed aan en de diarree is vrijwel meteen verdwenen. Ook drinkt en eet ze weer behoorlijk goed. Wel is ze nog wat sloom, maar dat kan ook door de warmte komen.

Reisupdates op een rij:

1. Van Noord- naar Zuid-Frankrijk
  2. De Bloemenrivièra & Elba
  3. Ostia Antica, Rome & Sperlonga
  4. Pompei, Vesuvius, Napels & Amalfi
  5. Bari, Alberobello, Ostuni & een nieuw land!
  6. Pindus Mountains & Meteora
  7. Parga & Lefkada
  8. Kefalonia
  9. Penelopessos & een zieke hond
  10. Olympus National Park & op naar Bulgarije!

Ik reis 't liefst samen met man Jan en hond Bros door heel Europa. Ik vertel jou over onze ontdekkingen: Inspire to Travel! 't Liefst reizen wij met onze camper, maar een fijn huisje of goed hotel vinden we ook top. Wandelen vinden wij erg fijn, maar een goede stedentrip is ook inspirerend!