Na de geweldige natuur in Mount Olympus National Park is het tijd om Griekenland te verlaten. Op naar het voor ons onbekende Bulgarije om daar nieuwe avonturen te beleven!

Marcella Olympus National Park Greece
Olympus National Park Greece
Dionysios Olymmpus National Park Greece

6 juni – Mount Olympus National Park

Mount Olympus is het oudste nationaal park van Griekenland en bestaat sinds 1938. In de Griekse mythologie is Mount Olympus de verblijfplaats van de Griekse goden. Vanaf 1981 staat het park op de lijst met biosfeerreservaten van UNESCO. Uiteraard zijn wij benieuwd geworden naar deze gave natuur!

Wij rijden een mooie route het park in en lopen een geweldige route naar beneden vanaf Prionia. We gaan naar het oude klooster van Dionysios waar we even op adem komen. Terug omhoog lopen is best pittig vanwege alle hoogtemeters, maar de gave doorkijkjes zijn heel tof! We ploffen op het terras om even op adem te komen en onze magen te vullen.

We rijden het gebied uit en genieten weer volop van alle uitzichten. We komen langs een uitzichtpunt met werkelijk fantastisch zicht op een kloof. We besluiten om wild te kamperen op een parkeerplaats aan de rand van het park. Zo hebben we mooi profijt van de hoogtemeters waardoor het iets minder heet is.

Olympus National Park Greece

7 & 8 juni – Olympus & Stolos Beach

We rijden een mooie route langs de westelijke rand van Mount Olympus National Park. In een paar uur varieert het landschap steeds van pijnbomen en bergpieken tot vlakte en akkerbouw. We zien twee schildpadden en genieten van het uitzicht op een groepje koeien met twee jonge kalfjes. Na een kort bezoek aan een monastery rijden we naar de stad Katerini waar we een paar inkopen doen.

Ons laatste verblijf aan het strand is bij Stolos Beach. Het strand is helaas vies, dus zwemmen zit er niet in. Wel nemen we hier een rustdag omdat we in korte tijd best veel kilometers gereden hebben én er komt weer een reisdag aan!

Kirkini Greece
Reisgids Bulgarije

9 juni – Kirkini & op naar Bulgarije!

Thessaloniki willen we graag bezoeken, maar niet met 36 graden. En dus reden we door naar het landelijke gebied boven de stad waar ze in de dorpjes niet gewend zijn aan buitenlandse toeristen. Gelukkig smaakte de lunch evengoed heerlijk. We waren van plan om bij het natuurgebied bij Kirkini te overnachten, maar helaas is het daar veels te heet. En dus nemen we uitgebreid een kijkje en rijden vervolgens door naar de Bulgaarse grens.

Voor het uitgaan van Griekenland moesten we 14 minuten wachten en onze paspoorten laten zien. De Bulgaarse grens reden we binnen 1 minuut binnen. Wij reden een kwartier naar het plaatsje Kromidovo waar we 2 nachtjes verbleven in de tuin van een stel Engelsen. Tijd om plannen te maken om dit onbekende land te ontdekken!

Melnik Bulgaria
Melnik Pyramids Bulgaria

10 juni – Melnik Pyramids

Nadat we een dorpje hebben bezocht om contant geld te pinnen rijden we naar Melnik, het kleinste stadje van Bulgarije. Na een lunch met een omelet lopen we via een oude rivierbedding omhoog. Dat is best een pittige klim met zeker 34 graden. We lopen door het bos en komen bij een aantal ruïnes. De echte beloning is het uitzicht op de Melnik Pyramids. Dit zijn rotsformaties die toch echt wel fantastisch mooi zijn. Ook zien we de restanten van een vesting nog veel beter van bovenaf met de drone. Wauw! Via een kerkje lopen we via een enorme trap terug naar beneden. Even goed hydrateren en afkoelen in het zwembadje op de camping!

Camper Pirin National Park Bulgaria
Pirin National Park Bulgaria

11 juni – Pirin National Park

Op naar de natuur in Bulgarije! Pirin National Park rijden we in via een ontzettend keurige toegangsweg die wel nieuw móet zijn (een Europese subsidie, we zien de borden overal). We overnachten gratis bij Camping Banderitsa waar we een stuk hoger staan. Dat merken we meteen in de temperatuur omdat we voor ’t eerst sinds lange tijd 23 graden hebben. We zijn best moe van alle warmte en dus relaxen we ’s middags op bed. Ook ontdekken we dat er een wegafsluiting is en we dus een flink eind verder omhoog moeten lopen voor de start van de (toch al pittige) wandeling. We zijn moe en besluiten dat we er een goede nacht over slapen.

Bansko Bulgaria
Rila Bulgaria

12 juni – Bansko

We besluiten terug naar beneden te rijden en Bansko te bezoeken. Dit wintersportdorp is in de zomer lang zo leuk niet omdat er heel veel gesloten blijkt. Ook ligt een groot deel van de wegen open. We lopen een rondje, kopen een paar souvenirs en eten een hapje. Ook kopen we (weer) nieuw hondenvoer, stappen weer in en rijden verder noordwaarts in Bulgarije.

We reden eerst het Rila klooster voorbij, want het is al laat in de middag. We kamperen middenin het nationaal park. De camping is wat bijzonder, maar we redden ons er prima mee. En (op de vliegen na) is het er heerlijk rustig!

Marcella Rila Monastery Bulgaria
Rila Monastery Bulgaria

13 juni – Rila klooster

Het Rila klooster werd opgericht in de 10e eeuw door Johannes van Rila, een kluizenaar die heilig verklaard was door de Orthodoxe Kerk. Het Rila klooster speelde een belangrijke rol in het spirituele en sociale leven van middeleeuws Bulgarije. Begin 19e eeuw verwoestte een brand het complex, waarna het tussen 1834 en 1862 werd herbouwd. Het monument is een karakteristiek voorbeeld van de Bulgaars renaissance (18e en 19e eeuw) en symboliseert de bewustwording van een Slavische culturele identiteit na eeuwen van bezetting.

Met een keurige lange rok voor mij en lange broek voor Jan bezochten we om beurten het klooster. Bros mocht niet mee, maar op een terrasje konden we op elkaar wachten. Het klooster kan je gratis bezoeken, maar voor de musea betaal je wel. Omdat bij het klooster en de kerk al zóveel te zien is hebben wij het hier bij gehouden.

De kerk is het centrale punt van het complex. In de kerk mag je geen foto’s maken. Er is zo ontzettend veel te zien qua symbolen dat ik er even bij ben gaan zitten. Wat een pracht! Uiteraard heb ik even een kaarsje opgestoken. Gelukkig vind je ook buiten de kerk veel symbolen in de mooiste kleuren. Hier mag je dus wel foto’s van maken. Ook is een rondje op het complex zeker een aanrader om het klooster te bewonderen. Wat een prachtplek is dit!

Reisupdates op een rij:

1. Van Noord- naar Zuid-Frankrijk
  2. De Bloemenrivièra & Elba
  3. Ostia Antica, Rome & Sperlonga
  4. Pompei, Vesuvius, Napels & Amalfi
  5. Bari, Alberobello, Ostuni & een nieuw land!
  6. Pindus Mountains & Meteora
  7. Parga & Lefkada
  8. Kefalonia
  9. Penelopessos & een zieke hond
  10. Olympus National Park & op naar Bulgarije!
  11. Europareis #11 – Sofia & Belogradchik

Ik reis 't liefst samen met man Jan en hond Bros door heel Europa. Ik vertel jou over onze ontdekkingen: Inspire to Travel! 't Liefst reizen wij met onze camper, maar een fijn huisje of goed hotel vinden we ook top. Wandelen vinden wij erg fijn, maar een goede stedentrip is ook inspirerend!